19 Mayıs 2015 Salı

Çakra, Çakra Söyle Bana

 Yoga Journal Türkiye Mart-Nisan  2015 sayısı  Çakralar bölümü için ben ve bir kaç eğitmen arkadaşıma sorular sordular , biz de cevapladık. Gerçi bu cevapları yazdıktan sonra  Bali’ye gittim ve Anodea Judith’ten ‘Çakraların Psikolojisi’ eğitimi aldım.Aşağıdaki cevaplara biraz daha ek yapmak isterdim ama artık başka bir yazıya :)



2001 yılında Bilgi Üniversitesi’nde çalışmaya başlamıştım. Yetişkinler için eğitim programları hazırlayan, inanılmaz vizyonu geniş bir bölümdü Bilgi-Eğitim. Ve burada ilk defa Reiki eğitimi düzenlenmişti. Gülcan Arpacıoğlu, Reiki eğitimi sırasında çakralardan bahsetmişti. Öğrendiğim şeyin ne olduğu konusunda pek bir fikrim yoktu. Ama güzel bir şey olduğunu anlamıştım. Çünkü uygulama yaptıkça bana iyi geliyor ve daha huzurlu hissediyordum.

Çakra, öze ulaşma yolunda asana pratiği, psikoloji, meditasyon gibi farklı dalları bir arada barındırıyor… Uzmanlaştığınız dal ile çakra sistemi nasıl bir arada ele alınıyor? Uzmanlaştığınız farklı alanlar olabilir, her biri için bu bağlantıyı kurabilirseniz seviniriz...

Çakraları tek başına bir birim ya da bölgeymiş gibi ayırmak yerine, bir enerji sisteminin parçası olarak bakmayı tercih ediyorum.Yani nasıl bedende belli sistemler var ise; kan, dolaşım, sinir sistemi gibi; enerji sistemi de enerji bedeninde var olan bir sistem. Bedende enerji akışının sağlandığı kanallar 'nadi' ler yada 'meridyenler' var. Bu meridyenlerden temel olan 12 tanesi 12 iç organla bağlantılı ve onların enerjisini besliyor. Çakralar bu kanalların enerji taşıdığı  ana merkezler.

Şöyle anlatayım, örneğin bir şehirdeki tren yollarını düşünün. Bedenimiz bu şehir ise, tren yolları meridyenler ve bu yollar aracılığı ile tren hareket edebiliyor ve çakralar ise istasyonlar.Yani trenin besin ve yaşamsal işlevler taşıdığını düşünün, her bir istasyona uğrayıp besini oraya bırakması gerekir.Ve her bir istasyonun belli görevleri var. Eğer bu yolculuk sırasında raylarda bir sorun varsa, tren ilerleyemez ya da gideceği istasyona geç gider ve o ana merkezdeki besin eksik kalır ve bir sonraki merkeze eksik besin olarak taşınır... Enerji sistemi böyle çalışır.

Bedenin fiziksel, enerjetik ve zihinsel katmanları olduğunu düşünürsek ve her katmandaki bir oluşumun öteki katmanları da etkilediğini düşünürsek, bu harika birşey! Yani düşünün fiziksel katmanda bedeninizi rahatlattığınızda bu etki aynı karbon kağıdına çizdiğiniz bir resim gibi, enerji ve duygusal bedene oradan da zihinsel bedene doğru kelebek etkisini sürdürüyor. Yoga derslerinde yaşadığımız şey tam da bu! Bu huşu hali yani 'anlık bliss' hali...Ve tabi ki bunun tam tersi de mümkün, enerji bedeninizdeki bir sorun sizin hem fiziksel hem de zihinsel katmanda çökmenize sebep oluyor.
Özellikle Yin Yoga konusundaki eğitimlerim ve ayrıca Reiki, Aile dizimi, EFT gibi enerji çalışmalarından aldığım bilgiler ışığında yaptığım dersler ve eğitimlerde tüm bu sistemin bir bütün olduğunu her an hissediyorum.

Ama örneğin Yin Yogadan bahsedersek, Yin yoga özellikle derin bağ dokusu -connective tissue - üzerinde çalışan bir sistem. Pozlarda uzun süre kalınarak, kasların gevşeyip, çalışmanın yükünü bağ dokuya iletmesi (ki bunun için en az 2-3 dakika süre geçmesi lazım) sonucu bağ dokuyu esnetebiliyoruz. Bağ doku dediğim bedende bir dokuyu başka bir dokuya bağlayan aracı doku… Bir ağ aslında her hücrenin etrafında her organın etrafında her bağlanıtı noktasında...
Ve yine bağ dokuyu esnettiğimizde, derin doku üzerindeki meridyenleri de enerjetik olarak etkiliyoruz. Yine başa döneceğim, meridyen, çakraya enerji taşıyan birim olduğu için, çakranın enerjisini de etkilemiş oluyoruz.ve enerjetik etkileşim zihinsel olarak da sakinleşmeyi sağladığı için, daha içe, daha derinlerimize dokunmamızı sağlıyor. Bir nevi kendi kendine yapılan terapi. Benim Yin yogadaki sağlam anatomik yaklaşımımın yanında beslendiğim enerjetik yaklaşım budur.


 Kişisel pratiğinizde, merkezden kopmanıza neden olabilecek durumlarda, travmalarda, bu sistemde dengeyi kurabilmek için nasıl uygulamalar yapıyorsunuz? Her bir çakra için bize örnek verebilir misiniz? Bu travmalar, her bir çakrayı nasıl etkileyebiliyor?

Bu paket bir ömür boyu süren bir paket yani travmalarımızın pek çoğunu çocukluktan alıyoruz. Sonra ailemizden taşıdığımzı yükler var, sonra bu ülkede yaşıyor olmaktan dolayı taşıdığımız. Ve tüm hayatımız bu yüklerin etrafında dönüyor. Aslında bahsettiğim şey Karma teorisi. Örneğin bu konularda sıkışıyorsam, aile dizimi çalışması yapıyorum.
Aslında hiçbir sistemi birbirinden ayırmıyorum. Hangisi işime yarıyorsa onu yapıyorum. Sizin çok basit olarak tanımladığımız bir olayda bile, örneğin kazandığım parayı biriktiremiyorum; bu olayın altında bile aile dinemikleri yani büyük karmik bağlar(travmalar) var.

Yani bu bir ömür boyu süren zorlu ve disiplinli bir çalışma. Yani ailemle sorun yaşadım ve birinci çakramı etkiledi toprağa basayım ve geçer… Bu yaklaşıma pek inanmıyorum. O kadar kolay değil. Çakraların yerleri, işlevler, görevleri konusunda bilgi sahibi olup, bizim şu anda enerji sistemimizi derinlemesine etkileyen şeyin ne olduğunu gözlemleyip, yani örneğin hayatımızda tekrar eden şeyler nelerdir? Aynı ilişiki biçimi mi, aynı iş biçimi mi, bizi köşeye sıkıştıran şeyler nelerdir? Bunları gözlemlediğimizde, hangi çakramızda bir sorun(eksiklik ya da fazlalık) olduğu konusunda ip ucumuz olur. Sonrası tüm hayatımızı masaya yatırıp dikkatlice inceleyip, parçaları tekrar bir araya getirmek olacak.Tek başına bir çakrayı çalışarak bir ilerleme olacağını düşünmüyorum. Ama bir çakraya odaklanarak belli bir süre çalışabilirsiniz. İnsan enerji sistemi ve karmaşası bunun çok çok üstünde. Herşey bütünlüklü olarak ele alınmalı. Yoksa saatlerce kalp çakrası çalışıp, sokağa çıktığında gördüğün Suriyeli mültecilere iğrenerek bakıyorsan... Boşuna çalışma.
Yani sistemi ve kendini anlayıp, onun üzerine meditasyon yapıp, uzun uzun çalışmak gerekiyor.
Ben kendimi kapana kısılmış hissettiğimde, hangi çakra olursa olsun bu etkiyi sağlayan, Yoga yapıyorum. meditasyon yapıyorum, iyi besleniyorum, yalnız kalıyorum ve kendi alanımda şifanın gelmesini bekliyorum. Benim ritüellerim bunlar.

Ama örneğin 2.çakrada sıkıştıysam, ki 2. çakra  arzular, zevk, hareketi kapsar ve su elementidir . Su ile bağlantıya geçiyorum, daha çok su içmek, sıcak bir duş almak, dans etmek...
Yine dediğim gibi sistemi bütünlüklü olarak ele almak gerektiğine inanıyorum.



Çakraları ve onların ifade ettiği anlam ve bilgeliği hayatınıza nasıl aktarıyorsunuz? Nasıl faydalanıyorsunuz?


Çakralar bir nevi içimizdeki bilgiyi dışarıya yansıtan projeksiyonlar ve tüm enerji sistemimizi tanımamıza yarayan anahtarlar. Herbir çakranın etkin olduğu bir bedensel bölge ve bize sunduğu bir ders var hayatta.Hayatıım belli zamanlarında tekrarlanıp duran olaylar yaşıyorsam yada fiziksel durumlar, belli durumlarda ortaya çıkan bel ağrıları , yada farklı insanlarla yaşadığım aynı duygu durumu, o zaman bir dönüp tüm enerji sistemime bakıyorum. bu sorunlar nerden kaynaklanıyor diye. Ve gözün gerisindekine , büyük resme bakarak bu durum için n eyapmam gerektiğini anlıyorum.

Örneğin bedenimde bazı dönemler katılık hissdiyorum, egzersiz yapsam da yoga yapsamda kalcalarımda yada dokularımda ki sertlik azalmıyor bazı dönemler. geri çekilip baktığımda ise bunun 2. çakra ile ilgili olduğunu anlıyorum. 2. çakra akış, hayattan zevk alma, tutkular ve cinsellike ilgili. Yani çok çalışıp dinlenmeye zaman ayırmadığımda, yada yaptığım şeyi fazlasıyla ciddiye alıp onun içindeki keyifi göremediğimde yine 2. çakranın enerjisinde dengesizlikler ortaya çıkıyor.



 Uyguladığınız yoga pratiği çerçevesinde çakralar sizin pratiğinizi ya da yoga eğitmenliğinizi nasıl etkiliyor?

Yin Yoga  çok enerjetik ve meditatif bir çalışma.Pozlarda uzun kalınarak  bağdoku- fasya üzerinde yaptığımız etki , yine derin doku daki meridyenleri ve dolayısı ile çakraları etkiliyor. Yani tüm enerji sistemini katman katman etkileyebiliyoruz. Bu etki de sanki fizik bedenle duygusal beden arasındaki kapıların kilidini açıp , bizi kendi öz ümüze yaklaştırıyor. iste o öze yaklaştığımızda ise herbir çakranın bize gösterdiği dersi ve bilgiyi daha kolay görebiliyoruz.
ben pekçok dersimi çakralar odaklı yapıyorum. Bedende bir yere odaklanmamnın enerjiyi ve bilinci de o yere götürdüğüne inanıyorum. Bir neyi bir alana yada enerjiye projeksiyon tutmak gibi .sonarsı size kalmış. ordaki bilgiyi yorumlamak ve hayatanız bir yön vermek yada orada kalmak.

Son senelerde aldığım aile dizimi zen terapi gibi çalışmalarıda harmanlayarak, çakralar odaklı worshoplar hazırlıyorum. İçine yin yogayı da katarak, fiziksel katmandan duygusal katmana ve ordan da enerjitik katmana bakarak, belli bir çakranın bize anlatma istediklerini deneyimleme fırsatımız oluyor.

Hiç yorum yok: